lördag 11 oktober 2008

Uno solo es nuestro Señor, Cristo

Att Costa Rica ar ett kristet land marks tydligt. Manga bar stora kors runt halsen, majoriteten har klistermarken med avbild av Jesus pa sina bilar och att svara "Bien, gracias a Dios" (= Bra, tack vare Gud) nar man svarar pa hur man mar ar mycket vanligt. I skolan borjar varje mattelektion med att alla star upp medan lararen ber en bon som avslutas med att alla gor korstecknet. Korstecknet ar nagat man ser ofta har. Alla katoliker gor t.ex. korstecknet nar de ser en kyrka. Och med tanke pa antalet kyrkor har blir det manga ganger.

Forra helgen var jag i kyrkan for forsta gangen. Dar pratade man om forlatelse. Under tiden stallde sig nagra personer upp med handerna mot himlen. Andra satt med nedbojda huvuden och tarar i ogonen. Ytterligare nagra grat helt oppet.

Religion ar en stor del av mangas liv har... och som en señora fragade mig: "Om du inte tror pa Gud, vad tror du pa?"
Aven om jag personligen inte tror pa Gud tycker jag att det ar fint att folk dedikerar sig sa mycket till nagot att de ger hela sin tro till det. Och jag tror att religion ar ett bra satt for manniskan att halla sig pa ratt vag i livet.