måndag 1 december 2008

Liceo de Coronado - non schola sed vita

"La carcel", "El colito", "El muerto". Kar skola har manga namn. Liceo de Coronado ligger mitt i Coronado's centrum och ar en public school, darav finns det elever fran medelklass och nedat... och i alla aldrar. Mina compañeros ar mellan 16 och 20 ar.

Inom de bla byggnaderna gar ca 1500 elever (1499 ticos och 1 blond svenska) i lika bla uniformer. Logiskt sa vet alla vid det har laget vem jag ar (= manga pussar pa kinden). Under mina tva trisemetres jag varit i skolan har det hant mycket. Fran borjan var vi 45 elever i min sektion 10-2. Nu ar vi 25. Tre unga manniskor har dott (tva i trafikolyckor och en tredje drunknade tragiskt i en av de stromstarka floderna har for nagon vecka sen). Vila i frid.

Sjutton andra har hoppat av skolan. De flesta for att borja jobba istallet. Det ar nagat som tyvarr ar vanligt... speciellt i public schools. Det ar synd da utbildning verkligen leder till utveckling. Och de iallafall 11 forsta aren i grundskolan borde enligt mig vara obligatoriska och framforallt gratis.

Att ett av mina favoritcitat är "The Freedom of Knowledge, The Power of Thought" säger väl en del. KRS-one säger det rätt bra också "Educate yourselves, make your world view bigger/ visualize wealth and put yourselves in the picture!". Även Stevie Wonder har fattat "Do yourself a favour/ Educate your mind/ Get yourself together". Educate yo'self! Knowledge is Power.