onsdag 21 januari 2009

Chepe centro vs. Guahnacaztlan

San José vs. Guanacaste
Manga sager att Chepe (San José) ar landets baksida. Det haller jag inte med om. Huvudstaden ar dar jag alltid kommer kanna mig som mest hemma i Costa Rica. Det kanske inte ar varldens finaste stad med sin Zona Roja och Coca Cola, men i Chepe gor folket staden. Det finns liv och det ar det jag uppskattar.

Guanacaste daremot ar hjartat av kulturella och traditionella Costa Rica. I Guanacastes sma byar lever verkligen den gamla kulturen kvar. Att ata nat annat an ris, bonor, tortillas och kyckling finns inte. Kor gar pa gatorna, 4-aringar rider hast och ett stort noje ar att leka med tjurar. Det popularaste ar att satta sig pa en tjur och forsoka halla sig kvar sa lange som mojligt, men aven tjurfaktning halls.

Guanacaste ar ocksa hemmet av turismen pga. kustlinjen. Strander jag nu sjalv kanner till ar: Playa Hermosa, Playa Panamá, Playa Carrillo, Playa Sámara, Playa Naranjo, Playa Tamarindo, Playa del Coco, Playa Grande, Playa Flamingo.

Den storsta skillnaden mellan de tva platserna maste jag anda tillagga ar i vilket tempo man lever livet. I San José dunkar hjartat fortare, I Guanacaste kanns det som om klockor inte existerar overhuvudtaget.