onsdag 29 april 2009

La gripe porcina

Vad som tacker de flesta omslag av tidningarna jag lankade ar "La gripe porcina" (svininfluensan). Pa TV ar det det enda som visas. Varje kanal sander bilder fran Mexiko City (dar man misstanker att 152 personer redan dott) och hela befolkningen gar runt med masker. Costa Rica har stangt av alla flygkontakter med Mexiko for att minska spridningen. Anda har nu tva fall av influensan konfirmerats i Costa Rica. Presidenten Oscar Arias har gett ut informerande och varnande tal. Han har aven suttit i mote i det Vita Huset med Barack Obama och manga andra centralamerikanska presidenter.

On top of that har inget apotek i centrala San José alcogel eller masker till forsaljning. Denna situation oroar mig. Jag ser framfor mig, som om i en dalig sci-fi film, hur jordens befolkning sjuknar in. Dessutom har detta hant forut och historien finns tydligt dar att beratta for oss hur det gick. Och nu nar varldens kommunikationer ar battre och snabbare sprids virus med mycket hogre hastighet. Jag hoppas verkligen att vi har lart oss tillrackligt fran vart forflutna for att overkomma det har.