fredag 29 augusti 2008

Todos conductores son locos

"Tengo miedo" ar nog den fras jag anvander mest nar jag sitter i en bil. For radd ar det latt att vara i trafiken har. Folk kor verkligen inte lika lugnt och laglydigt som i Sverige. Om man ska jamfora sa kan man nog latt saga att allt gar i slow motion pa de svenska vagarna. Trafikregler har verkar bara vara som rekommendationer for folket. Och en del kan de inte alls for att de mutat till sig ett korkort och darmed skippat korskolan.


Under min ca manad har har jag sett fler olyckor an vad jag sett hela mitt liv i Sverige. Under denna manad har jag ocksa lart mig flera olika saker: lita inte pa rott ljus - folk kor anda, byta filer hur som helst ar inga problem, blinkers ar inget man anvander, ga inte over gatan aven om bilarna star still - motorcyklar finns ju ocksa och det finns ju plats mellan bilarna sa varfor skulle inte motorcyklarna zickzacka mellan dom? och till sist det jag reagerar mest over, kora full ar inget problem om man "bara" druckit nagra ol.

Den costarikanska kulturen speglas helt enkelt tydligt nar det galler trafiken. Har tar man saker inte lika allvarligt och det ar en sak jag gillar, men det kommer nog ta ett tag innan jag vanjer mig vid alla galna manniskor pa vagarna. Hoppas att korset dar framme i bilen (som for ovrigt finns i nastan alla bilar har) haller mig saker.