måndag 4 maj 2009

Todos somos iguales!

Jag har lange velat skriva ett inlagg om karnan av kulturen har... men det ar svart. Jag vet inte vart jag ska borja och hur jag ska forklara den. Men manga ganger under det har aret har jag bitit mig i lappen for att halla tyst nar vissa meningar uttrycks. Jamstalldhet mellan konen ar ett av de svaraste amnena att halla tyst om.

Vi lever pa 2000-talet, jamstalldhet mellan man och kvinna borde vara sjalvklart. I Costa Rica och i princip alla Latinamerikanska lander pagar det dock fortfarande en kamp.
1) I manga hem ar kvinnan fortfarande hemmafru, lagar mat, stadar och tar hand om barnen. Det forvantas ingenting av mannen.
2) Mannen hurrar om de ser en sexig tjej pa gatan... men om det ar en fru eller en dotter det handlar om ar det en helt annat sak.
3) Alla professionella ar av det manliga konet.
4) Om det star mellan man eller kvinna har mannen alltid det sista ordet.

Ett presidentval pagar just nu och en kvinna deltar. Jag onskar att hon skulle kunna vinna. Tyvarr ar jag dock ganska saker pa att hon inte har en chans mot de andra... hon ar ju kvinna. Ojamstalldheten marks alltsa tydligt overallt och det gor verkligen ont att se hur kvinnorna fortrycks. Jag vill bara skrika ut mina asikter och ge mina medsystrar en annan bild om hur det kan vara. Samla ihop dem och uppmuntra dem till att resa sig upp ur fortrycket.

Och ja, jag inser att jag later som en upprorisk feminist... men vem som helst forvandlas till det i denna situation. Jag skulle alska att utbilda folk om amnet har, aven om jag vet att det skulle bli en lang kamp (for ojamstalldheten ar djupt rotad i kulturen). Men nar jag tanker pa resultaten sa skulle kampen vara vard det. Todos somos iguales!